Algemeen

De functie Receptionist(e) / Telefonist(e)

Een receptionist(e) / telefonist(e) is in iedere organisatie nodig, fulltime en parttime. De vraag naar receptionistes / telefonistes is dan ook groot. In deze functie bedien je de telefooncentrale en ontvang je bezoekers. In veel gevallen ben je dus het eerste aanspreekpunt. Daarnaast verricht je een aantal lichte administratieve taken. Spreekt dit je aan en ga je ook nog eens graag met mensen om, dan is dit voor jou de juiste opleiding!

De opleiding Receptionist(e) / Telefonist(e)

De opleiding Receptionist(e) / Telefonist(e) is minstens zo afwisselend als het werk zelf. Naast alle benodigde theoretische kennis leer je ook belangrijke praktische vaardigheden. Omdat uit de praktijk blijkt dat de computer voor een receptionist(e) / telefonist(e) een zeer belangrijk hulpmiddel is, leert Fabius je in korte tijd hoe je hier op de meest praktische wijze gebruik van maakt. Om dit te bevorderen stelt Fabius, indien je zelf niet beschikt over een laptop, tijdens de computerlessen op locatie een laptop ter beschikking. Door onze aanpak ben je in korte tijd direct inzetbaar. Bovendien is deze opleiding een mooie basis voor onze vervolgopleidingen.

De opleiding

  • Klassikaal les
  • 20 lessen van 3 uur

Wat ga je doen?

De opleiding Receptionist(e) / Telefonist(e) bestaat uit drie onderdelen:

  • Toetsenbordvaardigheid
  • MS Office
    - Word
    - Outlook
    - Excel
  • Kantoorpraktijk:
    - klantgericht werken en representativiteit
    - baliewerkzaamheden
    - kantoorvaardigheden (gebruik telefoon; werkplekbeheer; archiveren; postzaken;
      formulieren; veiligheid en privacy)
    - communicatieve vaardigheden
    - gesprekstechnieken
    - internet en social media
    - basisvaardigheden taal en rekenen

Vooropleiding

Wij verlangen geen specifieke vooropleiding. We gaan er wel van uit dat je de Nederlandse taal beheerst in woord en geschrift. Enige ervaring met de computer is een voordeel. Daarnaast verwachten wij inzet en motivatie. Met onze gerichte begeleiding zorgen wij voor de juiste voorbereiding op de examens. De ervaring leert dat, als jij de wil hebt om te slagen, het diploma voor jou binnen handbereik ligt.

Duur van de opleiding

De opleiding Receptioniste / Telefoniste bestaat uit 20 lessen van 3 uur en duurt 6 maanden. Per week heb je 1 ochtend of 1 avond les. Thuis maak je huiswerk, oefen je op je eigen computer of laptop en bereid je de examens voor. Beschik je zelf niet over een laptop, dan kun je tijdens de computerlessen op locatie een laptop van Fabius gebruiken. In de praktijk blijkt dat onze cursisten naast de wekelijkse lesbijeenkomst gemiddeld nog een dagdeel aan huiswerk besteden. Hoeveel tijd jij hieraan moet besteden is natuurlijk afhankelijk van jouw persoonlijke kennis en ervaring. Heb je bijvoorbeeld nauwelijks ervaring met de computer of kun je nog niet typen, dan zul je hieraan wat extra aandacht moeten besteden.

Bekijk hieronder onze video over huiswerk en studiebelasting.

Diploma

Per onderdeel wordt een examen afgenomen. Na het succesvol afleggen van onze examens ontvang jij je diploma.

Voor deze opleiding ligt het slagingspercentage boven de 90%. Dit hoge percentage is mogelijk door onze kleine klassen en de examentraining. En uiteraard ook door de inzet van onze cursisten en de professionele begeleiding van onze docenten.

Vervolgopleidingen

Na de cursus Receptioniste / Telefoniste kun je in slechts 3 maanden de opleiding Administratief Medewerker voltooien. De ervaring leert dat de meeste cursisten direct inschrijven voor de opleiding Administratief Medewerker.

Daarna kun je ook nog de vervolgopleiding Secretaresse, Administratief Medewerker, Commercieel Administratief Medewerker, Contactcenter Medewerker, Verkoopmedewerker, Commercieel Medewerker Binnendienst, Commercieel Medewerker Buitendienst, Projectmedewerker volgen.

Waar & wanneer

De opleiding Receptioniste / Telefoniste kan in ruim 50 locaties in heel Nederland worden gevolgd, dus er is altijd een locatie bij jou in de buurt. De startdata en dagdelen voor de locaties in jouw omgeving vind je in het overzicht hieronder. Deze startdata zijn onder voorbehoud.

Lestijden

De opleiding tot receptioniste / telefoniste wordt zowel in de ochtend als in de avond aangeboden. In de ochtend zijn de lestijden van 09.00 uur tot 12.00 uur en in de avond zijn de lestijden van 19.00 uur tot 22.00 uur.

In het overzicht hieronder staan alle locaties en de bijbehorende dagdelen. De locaties bij jou in de buurt vind je door te ‘scrollen’ door het overzicht of door een provincie te selecteren en dan door het overzicht voor die provincie te ‘scrollen’.


Corona update: door de coronamaatregelen van 14 december jl. zijn wij overgeschakeld naar online lessen. Zodra de overheid het toelaat zullen wij weer op onze leslocaties klassikaal lesgeven volgens de regels van het RIVM.

Locatie
Ochtend (09.00 - 12.00)
Avond (19.00 - 22.00)
Vr 24 September 2021
Do 23 September 2021
Vr 24 September 2021
Do 23 September 2021

Kosten

Kosten opleiding

De totale kosten voor de opleiding Receptioniste / Telefoniste bedragen € 1.100,- bij betaling ineens (of 6 maandelijkse termijnen van € 185,-). In deze prijzen is alles begrepen, ook het lesmateriaal en alle examens. Er zijn dus geen verborgen kosten.


Termijnbetaling

De kosten van de opleiding kunnen ook in termijnen betaald worden. Deze worden dan geïncasseerd in 6 maandelijkse termijnen van € 185,-. Bij maandelijkse betaling wordt er een Toeslag termijnbetaling toegepast (administratie- en rentekosten).

Belastingteruggaaf

Omdat deze opleidingskosten voor een belangrijk deel aftrekbaar zijn voor de belasting ligt het totale lesgeld voor jou aanzienlijk lager! Meer informatie hierover is beschikbaar op de website van de belastingdienst of neem contact met ons op voor verdere vragen.

Succesverhalen

Succesverhalen van Fabius Opleidingen

Wie zegt dat het volgen van een opleiding op dit moment geen zin heeft? Juist nu kun je met een opleiding laten zien wat je wilt en dat je bereid bent in jezelf te investeren. Lees hoe onze cursisten succesvol investeerden in een opleiding van Fabius.

Sanela

Het verhaal van Sanela,
"Ik heb veel meer zelfvertrouwen gekregen."

Zonder schooldiploma kwam Sanela van Bosnië naar Nederland. Na 16 jaar in Nederland durfde zij eindelijk te kiezen voor werk dat echt bij haar past.

BEKIJK DEZE CASE
Margriet
53 jaar

Het verhaal van Margriet,
"Ik moest omscholen. Door de Fabius opleiding is het me gelukt!"

Margriet moest door reuma op zoek naar lichamelijk minder belastend werk. Een lastige stap zonder diploma en praktijkervaring. Via internet kwam zij uit bij de opleiding Medewerker Klantenservice van Fabius. Een jaar later heeft ze haar diploma en is ze aan het werk als medewerker klantenservice.  

BEKIJK DEZE CASE
Lili
32 jaar

Het verhaal van Lili,
"De lessen bleken een goede voorbereiding. Alles wat ik geleerd heb hoorde ik in mijn hoofd toen ik met mijn baan begon."

Lili (32) wilde zich na 15 jaar omscholen tot receptiemedewerker. “Als geboren Hongaarse woon ik inmiddels 10 jaar in Nederland en ik heb altijd voltijds in de horeca gewerkt. Na 15 jaar wilde ik iets anders en de functie receptiemedewerker leek me leuk en haalbaar. Ik heb toen naar alle mogelijkheden gegoogeld om me in korte tijd om te scholen. Uiteindelijk vond ik Fabius het meest betaalbaar."

BEKIJK DEZE CASE