Algemeen

De functie Receptionist(e) / Telefonist(e)

Een receptionist(e) / telefonist(e) is in iedere organisatie nodig, fulltime en parttime. De vraag naar receptionistes / telefonistes is dan ook groot. In deze functie bedien je de telefooncentrale en ontvang je bezoekers. In veel gevallen ben je dus het eerste aanspreekpunt. Daarnaast verricht je een aantal lichte administratieve taken. Spreekt dit je aan en ga je ook nog eens graag met mensen om, dan is dit voor jou de juiste opleiding!

De opleiding Receptionist(e) / Telefonist(e)

De opleiding Receptionist(e) / Telefonist(e) is minstens zo afwisselend als het werk zelf. Naast alle benodigde theoretische kennis leer je ook belangrijke praktische vaardigheden. Omdat uit de praktijk blijkt dat de computer voor een receptionist(e) / telefonist(e) een zeer belangrijk hulpmiddel is, leert Fabius je in korte tijd hoe je hier op de meest praktische wijze gebruik van maakt. Om dit te bevorderen stelt Fabius, indien je zelf niet beschikt over een laptop, tijdens de computerlessen op locatie een laptop ter beschikking. Door onze aanpak ben je in korte tijd direct inzetbaar. Bovendien is deze opleiding een mooie basis voor onze vervolgopleidingen.

De opleiding

  • Klassikaal les
  • 20 lessen van 3 uur

Wat ga je doen?

De opleiding Receptionist(e) / Telefonist(e) bestaat uit drie onderdelen:

  • Toetsenbordvaardigheid
  • MS Office
    - Word
    - Outlook
    - Excel
  • Kantoorpraktijk:
    - klantgericht werken en representativiteit
    - baliewerkzaamheden
    - kantoorvaardigheden (gebruik telefoon; werkplekbeheer; archiveren; postzaken;
      formulieren; veiligheid en privacy)
    - communicatieve vaardigheden
    - gesprekstechnieken
    - internet en social media
    - basisvaardigheden taal en rekenen

Vooropleiding

  • Geen specifieke vooropleiding nodig
  • Beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift (2F/B1 niveau)
  • Inzet en motivatie
  • Meer dan 90% slaagt voor deze opleiding

Wij verlangen geen specifieke vooropleiding. We gaan er wel van uit dat je de Nederlandse taal beheerst in woord en geschrift (2F/B1 niveau). Daarnaast verwachten wij inzet en motivatie. Enige ervaring met de computer is een voordeel maar is niet noodzakelijk. Met onze gerichte begeleiding zorgen wij voor de juiste voorbereiding op de examens. De ervaring leert dat cursisten die willen slagen in staat zijn om de opleiding met het diploma af te ronden.

Bekijk hieronder onze video over huiswerk en studiebelasting

huiswerk en studiebelasting fabius


Duur van de opleiding

De opleiding Receptioniste / Telefoniste bestaat uit 20 lessen van 3 uur en duurt 6 maanden. Per week heb je 1 ochtend of 1 avond les. Thuis maak je huiswerk, oefen je op je eigen computer of laptop en bereid je de examens voor. Beschik je zelf niet over een laptop, dan kun je tijdens de computerlessen op locatie een laptop van Fabius gebruiken. In de praktijk blijkt dat onze cursisten naast de wekelijkse lesbijeenkomst gemiddeld nog een dagdeel aan huiswerk besteden. Hoeveel tijd jij hieraan moet besteden is natuurlijk afhankelijk van jouw persoonlijke kennis en ervaring. Heb je bijvoorbeeld nauwelijks ervaring met de computer of kun je nog niet typen, dan zul je hieraan wat extra aandacht moeten besteden.

Bekijk hieronder onze video over huiswerk en studiebelasting.

Diploma

Per onderdeel wordt een examen afgenomen. Na het succesvol afleggen van onze examens ontvang jij je diploma.

Voor deze opleiding ligt het slagingspercentage boven de 90%. Dit hoge percentage is mogelijk door onze kleine klassen en de examentraining. En uiteraard ook door de inzet van onze cursisten en de professionele begeleiding van onze docenten.

Vervolgopleidingen

Na de cursus Receptioniste / Telefoniste kun je in slechts 3 maanden de opleiding Administratief Medewerker voltooien. De ervaring leert dat de meeste cursisten direct inschrijven voor de opleiding Administratief Medewerker.

Daarna kun je ook nog de vervolgopleiding Secretaresse, Administratief Medewerker, Commercieel Administratief Medewerker, Contactcenter Medewerker, Verkoopmedewerker, Commercieel Medewerker Binnendienst, Commercieel Medewerker Buitendienst, Projectmedewerker volgen.

Waar & wanneer

De opleiding Receptioniste / Telefoniste kan in ruim 50 locaties in heel Nederland worden gevolgd, dus er is altijd een locatie bij jou in de buurt. De startdata en dagdelen voor de locaties in jouw omgeving vind je in het overzicht hieronder. Deze startdata zijn onder voorbehoud.

Lestijden

De opleiding tot receptioniste / telefoniste wordt zowel in de ochtend als in de avond aangeboden. In de ochtend zijn de lestijden van 09.00 uur tot 12.00 uur en in de avond zijn de lestijden van 19.00 uur tot 22.00 uur.

In het overzicht hieronder staan alle locaties en de bijbehorende dagdelen. De locaties bij jou in de buurt vind je door te ‘scrollen’ door het overzicht of door een provincie te selecteren en dan door het overzicht voor die provincie te ‘scrollen’.


Locatie
Ochtend (09.00 - 12.00)
Avond (19.00 - 22.00)
Wo 11 Oktober 2023
Do 12 Oktober 2023

Kosten

Kosten opleiding

De kosten voor de opleiding Receptionist(e) / Telefonist(e) bedragen € 1.150,- bij betaling ineens. Bij deze prijs is alles begrepen, ook het lesmateriaal en alle examens. Er zijn dus geen verborgen kosten.


Termijnbetaling

De kosten van de opleiding Receptionist(e) / Telefonist(e) kunnen ook in termijnen betaald worden. Deze worden dan geïncasseerd in 6 maandelijkse termijnen van € 195,-. In totaal komen de kosten dan uit op € 1.170,-. Het verschil tussen betaling in termijnen en betaling ineens betreft administratiekosten (dit is de Toeslag termijnbetaling).

Kosten vervolgopleiding

Direct na de opleiding Receptioniste/Telefoniste kun je in 3 maanden de Vervolgopleiding Administratief Medewerker volgen om ook het diploma Administratief Medewerker te kunnen behalen. De kosten van die Vervolgopleiding Administratief Medewerker bedragen € 575,- bij betaling ineens. Bij deze prijs is alles inbegrepen, ook het lesmateriaal en de examens. Er zijn dus geen verborgen kosten. 

Bij betaling in termijnen betaal je drie termijnen van € 200,- (totaal € 600,-), dus € 25,-  meer dan bij betaling ineens.

Heb je de opleiding Administratief Medewerker afgerond, dan kun je ook nog kiezen voor een specialisatie. Hieronder staan alle vervolgopleidingen voor die specialisaties met het aantal lessen, de duur, de kosten bij betaling ineens en bij betaling in termijnen. Bij deze prijzen is alles inbegrepen, ook het lesmateriaal en de examens. Er zijn dus geen verborgen kosten.

Alle vervolgopleidingen voor de specialisaties

Financieel Administratief Medewerker 10 lessen 3 maanden € 575,-  (€ 600,-)
Secretaresse 15 lessen 4 maanden € 825,- (€ 860,-)
Management Assistent 15 lessen 4 maanden € 850,- (€ 900,-)
Office manager 15 lessen 4 maanden € 850,- (€ 900,-)
Commercieel Administratief Medewerker 10 lessen 3 maanden € 575,-  (€ 600,-)
Projectmedewerker 10 lessen 3 maanden € 575,-  (€ 600,-)
Contactcenter Medewerker 10 lessen 3 maanden € 575,-  (€ 600,-)
Medewerker Klantenservice 10 lessen 3 maanden € 575,-  (€ 600,-)
Verkoopmedewerker 10 lessen 3 maanden € 575,-  (€ 600,-)
Commercieel Medewerker Binnendienst 10 lessen 3 maanden € 575,-  (€ 600,-)
Commercieel Medewerker Buitendienst 10 lessen 3 maanden € 575,-  (€ 600,-)
Accountmanager 15 lessen 4 maanden € 850,- (€ 900,-)

Let op! Voor een vervolgopleiding kun je je niet via de website inschrijven. Neem contact met ons op en we sturen je een los inschrijfformulier toe.

Heb je vragen, bel ons op het telefoonnummer 0162 - 426808
of mail ons via het contactformulier.

Het Fabius team staat voor je klaar!

Succesverhalen

Succesverhalen van Fabius Opleidingen

Wie zegt dat het volgen van een opleiding op dit moment geen zin heeft? Juist nu kun je met een opleiding laten zien wat je wilt en dat je bereid bent in jezelf te investeren. Lees hoe onze cursisten succesvol investeerden in een opleiding van Fabius.

Iris
21 jaar

Het verhaal van Iris,
“Met deze opleiding kon ik direct aan de slag in de functie waar ik naar op zoek was”

Als leerling had Iris een mbo opleiding in toerisme gevolgd, maar dit was uiteindelijk niet wat ze wilde. Na een aantal tijdelijke baantjes vond ze werk als medewerker klantenservice, maar ook dit bood weinig perspectief. "Het werd me al snel duidelijk dat ik een opleiding moest volgen om verder te komen. Al googelend kwam ik uit bij Fabius die in de regio een deeltijd opleiding aanbood."

BEKIJK DEZE CASE
Ymke
26 jaar

Het verhaal van Ymke,
"Mijn werkgever geeft mij de kans om te bewijzen dat je niet altijd werkervaring nodig hebt. Stapje voor stapje en met de juiste opleiding(en) kom je er ook!"

Sinds haar 17e werkte Ymke (26) in de horeca, maar door een val van een trap kwam ze in de ziektewet. Toen ze via het UWV een opleiding aangeboden kreeg om zich om te scholen pakte ze dit met beide handen aan.

BEKIJK DEZE CASE
Lili
32 jaar

Het verhaal van Lili,
"De lessen bleken een goede voorbereiding. Alles wat ik geleerd heb hoorde ik in mijn hoofd toen ik met mijn baan begon."

Lili (32) wilde zich na 15 jaar omscholen tot receptiemedewerker. “Als geboren Hongaarse woon ik inmiddels 10 jaar in Nederland en ik heb altijd voltijds in de horeca gewerkt. Na 15 jaar wilde ik iets anders en de functie receptiemedewerker leek me leuk en haalbaar. Ik heb toen naar alle mogelijkheden gegoogeld om me in korte tijd om te scholen. Uiteindelijk vond ik Fabius het meest betaalbaar."

BEKIJK DEZE CASE