“Het leren bij Fabius heeft mij meer energie gegeven en meer zin om nog verder te leren.”
Sanne (34) had een actief leven, tot een ongeluk hier verandering in bracht. Daardoor kon zij het fysiek zware werk bij PostNL niet meer aan en moest zij uitkijken naar een minder belastende functie. Haar interesse ging uit naar een functie in de (financiële) administratie of op een afdeling klantenservice. Door het ontbreken van ervaring en een passend diploma ging zij op zoek naar een opleiding waarmee ze snel aan de slag kon.
Waarom wilde je een opleiding volgen?
“Aangezien mijn leven compleet zou veranderen werd het belang van een actueel diploma op het juiste niveau steeds meer duidelijk. Ik ben jong moeder geworden en heb geen verdere opleiding gehad na mijn eindexamen op de middelbare school.”
Wist je meteen welke opleiding je wilde volgen?
“Ik wilde beginnen met de basis, aangezien ik nog geen werkervaring had. Ik ging op onderzoek uit. Wat wilde ik precies wat fysiek ook mogelijk was? Ik kwam uit bij werken binnen een administratie, klantenservice of eventueel in een boekhouding. Hier heb ik ook de opleiding op uitgezocht
Wat heb je gedaan om te onderzoeken waar je je opleiding kon volgen en wat vond je belangrijk bij je zoektocht?
“Mijn HR manager bij PostNL heeft mij verwezen naar Fabius. Zodra ik de Fabius website en opleidingen bekeek met de mogelijkheden, ook tijdens corona, wist ik eigenlijk meteen dat ik niet naar een andere opleider hoefde te kijken. Het voelde meteen goed. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de opleiding Medewerker Klantenservice.”
Wat vond je belangrijk bij je keuze voor Fabius?
“Dat het klassikaal kon. En dat je, ondanks dat het door Corona online was, toch veel persoonlijk contact had met de lerares en klasgenoten.”
Welke verwachtingen had je van de opleiding voor de start?
“Een goede begeleiding met begrijpelijke lesstof. En het moest ook te combineren zijn met werk en gezin.”
In hoeverre heeft de opleiding en Fabius aan je verwachting voldaan?
“Meer dan wat ik verwachtte. Alles wat ik dacht toen ik voor Fabius koos is ook in realiteit hoe Fabius werkt. Iedereen is zeer betrokken bij de studenten en Fabius geeft jou het gevoel dat je, ongeacht jouw situatie, altijd kan doorleren, omscholen en dat er altijd een deur openstaat.”
Hoe vond je de kwaliteit van de opleiding (onderwerpen, theorie + uitleg, opdrachten, examens, boeken)?
“Heel goed! De lesstof is heel begrijpelijk, de vorm van opbouwen per hoofdstuk is zeer goed te volgen. De lessen zijn op persoonlijk niveau, iedere cursist leert anders en daar wordt rekening mee gehouden. De uitleg van de lerares was helemaal zoals het zou moeten zijn met veel herhaling en zekerheid dat de hoofdstukken goed begrepen zijn. Het examen is ook duidelijk en zelfs leuk om te maken. Omdat je van te voren ook een proefexamen maakt samen met de klas, ben je extra goed voorbereid op hoe het echte examen is.”
Hoe vond je de begeleiding door de docent?
“Top, docent Clasin wist heel snel hoe ze per leerling haar les moest indelen.”
Hoe vond je de lessen?
“Ook fijn, je werd elke les meegenomen in een hoofdstuk, in de begrippen en belangrijke punten zodat je die ook extra goed kon en zou begrijpen.”
Welk cijfer (1-10) zou je de opleiding bij Fabius geven?
“Een dikke 10!”
Kun je dit cijfer nader toelichten?
“Ik had duidelijke, persoonlijke begeleiding, de lesstof is duidelijk, goed opgebouwd in hoofdstukken en je krijgt een proefexamen om je goed voor te bereiden voor het examen.”
Wat vond je het allerbeste aan deze opleiding?
“De lerares en de lesboeken.”
Wat zou er wat jou betreft nog verbeterd kunnen worden aan de opleiding/Fabius?
“De examenlocaties zijn soms iets moeilijker bereikbaar. Ik heb één keer 1,5 uur heen en 1,5 uur terug moeten rijden voor mijn examen. Maar dat is echt het enige minpuntje wat ik zou kunnen opnoemen.”
Zou je Fabius Opleidingen aanbevelen aan anderen?
“Ja, en dat heb ik ook al meerdere keren gedaan.”
Is het een goede voorbereiding geweest op (het solliciteren naar) je nieuwe baan?
“Ja.”
Hoe ben je te werk gegaan met betrekking tot solliciteren?
“Ik heb gezocht op de kwaliteiten die ik tijdens de opleiding heb geleerd en hier een baan op uitgezocht.”
Hoeveel sollicitaties heb je gedaan?
“In totaal 3.”
Hoe lang heeft het geduurd voordat je deze opleiding hebt gevonden?
“Na het starten van mijn opleiding ongeveer 5 maanden (halverwege mijn opleiding).”
Waarom koos deze werkgever voor jou / wat gaf de doorslag?
“Mijn enthousiasme, want ik had op dat moment mijn diploma nog niet behaald. Ze hebben mij getoetst op mijn werk- en denkniveau. Dat was een 8, maar ik had nog niet het diploma om dit te ondersteunen.”
Wat vond je werkgever van het feit dat je een opleiding bent gaan volgen?
“Alleen maar een pluspunt.”
Hoe belangrijk was het voor jou dat je deze opleiding hebt gevolgd?
“Voor mij is dit heel belangrijk. Ook voor de toekomst, kan je toch een diploma laten zien. En ik heb naar mezelf bewezen dat ik het kan.”
Op welke wijze gebruik je het geleerde in de opleiding nu in de praktijk?
“Ik werk nu in de klantenservice. Ik spreek veel mensen, dat wil zeggen klanten en leden, en ben dagelijks bezig met wat ik in de opleiding leer en heb geleerd. Het helpt me bijvoorbeeld om sneller te schakelen in de systemen en deze beter te begrijpen. Het brengt ook rust en structuur in de gesprekken die ik voer en zekerheid omdat ik weet hoe ik een gesprek moet aanpakken. Elk gesprek is anders maar door de opleiding weet ik hierin te schakelen.”
Wat zou je mensen adviseren die er aan denken om een opleiding te volgen?
“Ga ervoor, je bent nooit te oud of te druk om te leren! Ik vind leren heel leuk: het vergroot mijn kennis en mogelijkheden om door te groeien of ineens een hele andere richting op te gaan. Je kunt alles bereiken als je ervoor gaat!”